IKEA

Alla känner till IKEA. De flesta känner till dess grundare, Sveriges mest framgångsrika entreprenör någonsin. IKEA:s varumärke är så starkt inpräntat i såväl Sverige som stora delar av världen att när det talas om möbler så är IKEA det första du kommer att tänka på. Du känner igen logotypen på flera kilometers håll, du vet hur lång tid det tar att lotsa sig igenom ett IKEA-varuhus och du vet hur svårt det är att komma ut ur det tomhänt. IKEA är Sveriges mest framgångsrika företag, ett varuhus som har tagit fäste på hela världen, och Ingvar Kamprad har skrivit in sig i historieböckerna som Sveriges kanske mest framgångsrika entreprenör genom tiderna.

Allt började på en gård i den lilla småländska idyllen Agunnaryd 1943. Ingvar Kamprad, då blott 17 år gammal, registrerade företaget IKEA som på den tiden sålde bland annat pennor, strumpor, tändare och andra nödvändigheter som han hade köpt billigt från Stockholm. Försäljningen sköttes via postorder.

Kontrasten mellan dagens IKEA och det IKEA var då är oerhört stor, och det kan vara svårt att se det internationella multimiljonkoncernen som en ung entreprenörs dröm på en liten gård i Ljungby kommun.

IKEA har varit ett registrerat företag i det svenska näringslivet i över 70 år, och utmärkande är att utvecklingen har aldrig avstannat. Sveriges kanske mest kända företag har aldrig upphört att utvecklas, och efter 70 år av ständiga förbättringar och laserstyrt fokus på varenda utvecklingsmöjlighet är det inte slumpen som har tagit varumärket dit det är idag.

Ingvar Kamprad började inte sälja möbler förrän 1947 – fem år efter den officiella uppstarten – och den första möbelutställningen dök upp i Älmhult 1951. Det första riktiga varuhuset invigdes i detta småländska samhälle 1958, och därifrån har det vuxit och blommat ut i en internationellt multimiljardverksamhet.

IKEA:s låga priser kommer sig av rent nytänkande från vår välkända Kamprad. Hans nya och mer effektiva metoder inom möbelhandeln förargade flera av hans konkurrenter, vilka hotade med att sluta handla från alla leverantörer som gjorde affärer med IKEA. Detta ledde till att unge Kamprad fick svårt att handla inom Sverige. Tidigare hade han haft sina leverantörer lokalt i Småland, men denna oegentlighet tvingade honom att söka leverantörer utomlands. Därav fick han tillgång till material till ett billigare pris, vilket ledde till att han kunde ge sina kunder ett billigare pris. Följaktligen blev det låga priset kännetecknande för IKEA, och företagets utveckling tog ett ordentligt skutt på det svenska näringslivets framgångskarta.